Cultuurcentrum De Schakel

Caro Diario

za 22 mrt 25 20:00
  • Let op met kinderen tot 16 jaar
  • Geweld
za 22 mrt 25
20:00

Een Italiaanse klassieker vindt zijn weg naar onze cinema: Caro Diario, een unieke autobiografische reis door de ogen van Nanni Moretti. Het is een luchtige, filosofische en humoristische reflectie op het leven, verpakt in drie charmante hoofdstukken. Een film die je meeneemt op een Vespa door Rome, naar eilandse rust en langs de kronkels van een eigenzinnige geest.

Regisseur en hoofdrolspeler Nanni Moretti (La stanza del figlio) brengt met Caro Diario een intieme en geestige kijk op het moderne leven, doordrenkt met ironie en zelfreflectie. Deze film, bekroond met de Prijs voor Beste Regie op het Filmfestival van Cannes, is zowel een ode aan nostalgie als een kritische blik op de Italiaanse samenleving. 

In zijn dagboek schrijft Nanni Moretti in drie hoofdstukken over drie periodes uit z’n leven: in het eerste dwaalt hij op een Vespa door een verlaten Rome, in het tweede bezoekt hij een vriend die teruggetrokken woont op een eiland, in het laatste worstelt hij met een mysterieuze ziekte waar geen medicijn hem helpt van genezen. Al deze passages worden gekenmerkt door een scherpe ironische blik op verschillende aspecten van het leven, zonder daarbij ook de nodige humoristische zelfreflectie uit het oog te verliezen

Caro Diario
Regie
Nanni Moretti
Cast
Nanni Moretti, Giovanna Bozzolo, Renato Carpentieri
Speelduur
100 min
Releasedatum
vr 12 nov 93
Jaar
1993
Land
Italië
Taal
Italiaans
Ondertiteling
Nederlands, Frans
  • Let op met kinderen tot 16 jaar
  • Geweld

 

In het kader van

In het kader van de tentoonstelling As Real As It Gets presenteren we in samenwerking met Thomas Nolf en Be-Part deze film van de Italiaanse regisseur Nanni Moretti.

Thomas Nolf (1986, Kortrijk) selecteerde dit autobiografische drieluik waarin Moretti met humor en scherpte zijn blik werpt op het leven in Italië. In drie hoofdstukken neemt de film ons mee op zomerse Vespa-ritten door Rome, een zoektocht naar rust op het eiland Lipari, en zijn worsteling met een mysterieuze ziekte. Zowel in de film van Moretti als in het werk van Nolf staan thema’s als vrijheid, controle, vervreemding en escapisme centraal. Hun observatieve blik en het spel tussen realiteit en fictie nodigen uit tot een bredere reflectie op mens en maatschappij, een rode draad in de tentoonstelling As Real As It Gets in Be-Part.